Wymień pszenicę na ciecierzycę i ciesz się zdrowiem!

No Comments

Makaron z ciecierzycy to makaron wyprodukowany z coraz popularniejszej cieciorki (ciecierzycy). Ciecierzyca jest rośliną strączkową. W procesie produkcji makaronu z ciecierzycy ciecierzycę przerabia się na mąkę, a następnie z mąki produkowany jest makaron. Mimo że cieciorka w smaku nie przypomina pszenicy, makaron z ciecierzycy jest wyjątkowo podobny do makaronu pszenicznego. Inne makarony takie jak makaron kukurydziany czy makaron z soczewicy różnią się teksturą, grubością i czasem gotowania.

Mąka z ciecierzycy – najlepsza dietetyczna alternatywa dla pszenicy

Dla wszystkich osób na diecie liczy się to aby konsumowane przez nich produkty były zdrowe, pełne wartości odżywczych i bogate w makroskładniki takie jak białko oraz zdrowe tłuszcze. Nie inaczej jest w przypadku makaronu z ciecierzycy. Produkt ten jest produkowany z cieciorki, a zatem jego zawartość białka na 100 gram stoi na takim poziomie jak dla przykładu w przypadku mięsa z piersi kurczaka.

W 100 gramach makaronu z ciecierzycy znajduje się:

– 20 gram białka – o dobrym profilu aminokwasowym, ciecierzyca dostarcza jedno z najlepszych białek roślinnych,

– 15 gram błonnika – usprawnia trawienie i perystaltykę jelit,

– 44 gram węglowodanów złożonych – mniej niż w przypadku makaronów z innych surowców,

– 5 gram tłuszczu – zdrowego tłuszczu pochodzenia roślinnego.

Daje to sumaryczną ilość 310 kalorii. Oprócz tego w takim makaronie znajduje się kilka wartościowych minerałów i witamin. Są to między innymi:

– żelazo,

– fosfor,

– miedź,

– mangan,

– magnez.

Do jakich potraw wykorzystuje się makaron z ciecierzycy?

Makaron z ciecierzycy wykorzystywany jest jako dodatek do potraw. Można zrobić z niego frytki, wykorzystać jako zamiennik ryżu do curry oraz zamiennik makaronu do spaghetti. Warto dać mu szansę w zapiekankach, lasagne, zupach, a także pesto.

Makaron z ciecierzycy dający długotrwałe uczucie sytości

Ze względu na dużą zawartość białka, makaron z ciecierzycy może zapewnić sytość na długi czas. Pomoże wszystkim osobom, które chcą mieć swój apetyt pod kontrolą i niepotrzebnie się nie przejadać. W przeciwieństwie do produktów z pszenicy takich jak biały chleb czy makaron z pszenicy durum, ten nie potęguje apetytu, a ze względu na wysoką zawartość błonnika przyczynia się do produkcji hormonów obniżających uczucie głodu.

Makaron idealny dla wegan i wegetarian

Makaron z ciecierzycy jest idealny dla osób, które są na diecie wegetariańskiej lub wegańskiej. To produkt bogaty w białka pochodzenia roślinnego, wolny od białka zwierzęcego. Włączenie go do swojej diety i zastąpienie nim makaronu z pszenicy, zwiększy i ułatwi zapewnienie odpowiedniej podaży białka. Białko zawarte w cieciorce ma jeden z najlepszych profili aminokwasowych – korzystniejszy od fasoli i soczewicy.

 

Wszechstronny tłuszcz roślinny – olej kokosowy nie tylko w kuchni!

No Comments

Olej kokosowy nierafinowany pozyskiwany jest w wyniku tłoczenia i rozgrzania twardego miąższu orzechów palmy kokosowej, bez użycia wysokiej temperatury. Dzięki temu olej zachowuje wszystkie prozdrowotne właściwości i zachowuje wyjątkowy kokosowy zapach oraz smak. Tym samym jest najzdrowszym rodzajem oleju kokosowego. W temperaturze do 26 stopni C zachowuje postać stałą i jest biały jak smalec, ale ma przyjemny kokosowy zapach.

Olej kokosowy nierafinowany – wartości odżywcze

Olej kokosowy stanowi źródło witamin C, E, B6, B12, kwasu foliowego oraz minerałów takich jak potas, fosfor, żelazo, cynk, magnez czy jod. W oleju kokosowym nierafinowanym znajduje się także kwas laurynowy, związek będący nasyconym kwasem tłuszczowym, który wspomaga układ immunologiczny.

Olej kokosowy nierafinowany – w kosmetyce

Olej kokosowy nierafinowany sprawdza się nie tylko w sztuce kulinarnej, z którą najczęściej jest kojarzony, lecz także jako kosmetyk. Dobrze nawilża i regeneruje skórę i pomaga usunąć martwy, łuszczący się naskórek. Warto go używać także jako:

– balsamu do ust, dobrze radzi sobie nawet z bardzo spierzchniętymi ustami,

– środek na otarcia i podrażnienia skóry, również dla niemowląt i w przypadku poparzeń słonecznych,

maseczkę na twarz lub na włosy – olej doskonale nawilża i wzmocnia skórę oraz włosy, nie pobudzając przy tym pracy gruczołów łojowych.

Zawarty w oleju kokosowym nierafinowanym kwas laurynowy wykazuje działanie antybakteryjne, przeciwgrzybicze i antywirusowe. Dzięki temu olej kokosowy jest w stanie wspomagać walkę ze zmianami trądzikowymi na skórze. Ciekawostką jest fakt, że olej kokosowy zawiera również związki, które wybielają zęby. Łącząc go z sodą oczyszczoną łatwo otrzymamy domową, naturalną pastę do zębów.

Olej kokosowy nierafinowany – zastosowanie w kuchni

Ze względu na stały stan skupienia olej kokosowy rafinowany może być używany jako zamiennik masła w diecie wegańskiej, czy do jako dodatek do pieczywa, baza do roślinnych smarowideł czy zamiennik masła w wypiekach. Oprócz tego znajduje zastosowanie jako zdrowsza i bardziej dietetyczna alternatywa wobec margaryny lub innych niż masło tłuszczów zwierzęcych stosowanych w kuchni. Można także:

– dodawać olej z kokosa do różnego rodzaju napojów, np. smoothie, kawy, herbaty, koktajli, aby nabrały kokosowego smaku i aromatu oraz dodatkowych wartości odżywczych,

– na jego bazie robić dressingi do sałatek (po uprzednim rozpuszczeniu),

– przyrządzać batony energetyczne, którym po schłodzeniu olej kokosowy nadaje zwartą konsystencję, ułatwiającą dzielenie na porcje,

– używać go to wyrobu domowych pralinek kokosowych.

 

Na czym polega fenomen nasion szałwii hiszpańskiej?

No Comments

Nasiona szałwii hiszpańskiej, to nic innego, jak popularne w ostatnim czasie nasiona chia. Kolebką owej rośliny są tereny Ameryki Południowej, gdzie od setek lat uznawane są jej atuty lecznicze, oddziałujące na kondycję oraz odporność naszego organizmu. Magiczne właściwości tychże małych nasion, używali już Majowie oraz Aztekowie – sądząc, iż ich systematyczne jedzenie dodaje siły, i też usprawnia zdolność uwagi oraz kojarzenia. Teraz nasiona chia kwalifikuje się do klasy artykułów superfoods, gdyż zawartością elementów wzmacniających, niewątpliwie przewyższają pozostałe elementy naszej normalnej diety.

Nasiona chia – charakterystyka

Szałwia hiszpańska jest rośliną z grupy jasnotowatych. Jest uprawiana zwłaszcza na gruntach Meksyku i Gwatemali oraz osiąga blisko 1 m wielkości. Kwiaty szałwii hiszpańskiej są białe bądź purpurowe, tymczasem owoce zawierają niezliczone nasiona w odcieniu czarnym, szarym, brązowym oraz białym, jakie trzymać trzeba w chłodnym zaciemnionym miejscu w dokładnie zamkniętym zbiorniku. W takich warunkach mogą być umieszczane chociażby 4 lata.

Czy nasiona chia są zdrowe?

Nasiona szałwii hiszpańskiej zawierają białko, nienasycone kwasy tłuszczowe omega 3 (a konkretnie kwas alfa-linolenowy), elementy mineralne (zwłaszcza wapń), przeciwutleniacze i błonnik. Tenże ostatni wspomaga perystaltykę jelit. Czy należałoby wprowadzić nasiona chia do diety? Esperci uważają, iż należałoby, jednakże dokładnie traktować je jako uzupełnienie, a nie wspaniały artykuł. Szałwia hiszpańska jest z pewnością dobra, lecz nie ma żadnych nadprzyrodzonych cech. Identycznie jak żaden pozostały artykuł z grupy superżywności.

Nasiona chia – wykorzystanie

Nasiona chia stosowane są w kuchni do robienia puddingów, deserów, wypieków oraz pozostałych potraw. Nasiona można jeść w całości bądź rozkruszone oraz dołączać do jogurtów, płatków śniadaniowych oraz sałatek. Zmoczone nasiona chia można zastosować jako zagęstnik do zup oraz sosów. Nasiona chia są nasionami oleistymi, i to oznacza, iż można tworzyć z nich olej. Olej z nasion chia wykorzystywany jest jako substytut oliwy z oliwek. Nie wolno go stosować do smażenia, ponieważ w dużej temperaturze traci własne ważne wartości. Najlepiej jeść go na zimno. Optymalna codzienna porcja nasion chia nie winna przewyższać 15 gramów dziennie.

Jak spożywać nasiona chia?

Nasiona chia odnaleźć można w gotowych artykułach: pieczywie, batonikach, ciastkach oraz ciasteczkach, lecz należałoby stosować je na co dzień w domu. Gdy indywidualnie pieczemy chleb możemy dodać je zamiast nasion słonecznika lub dyni bądź połączyć z pozostałymi dodatkami. Ziarna chia to także doskonały składnik napoi, sałatek lub musli, i też puddingu. Żeby przygotować dobry pudding z nasion chia trzeba wcześniej je namoczyć.